jueves, 31 de diciembre de 2020

  • A les finestres vitralls de color.
  • No es fa en els murs ja que els murs estan foradats amb finestres, es fan en els retables (palafons de fusta molt alts que estan col·locats al darrere de l'altar) totes recobertes de fil d'or si l'esglèsia és rica i només deixen espai per deixar les figures.
  • 4 escoles més importants de la pintura gòtica:
    • Franco-gòtica: s.XIII es dóna a França i està pràcticament especialment especialitzada en els vitralls. Tècnica: recorda el romànic, figures rígides, colors purs sense barrejar. Sensació plana. 

St. Blaise confronting the Roman governor: Scene from the life of St. Blaise, bishop of Sebaste (Armenia), martyr under the Roman emperor Licinius (4th century). Stained glass window from the area of Soissons (Picardy, France), early 13th century

    • Italo-Gòtica s.XIV: dos escoles Sierra i Florència. 
      • Tècnica: retaules (pintura sobre fusta)
        • Sierra: pintura dolça, suau, línies arrodonides i les expresions són molt humanes amb ulls rasgats (contacte de Marco Polo amb la Xina). Temes religiosos i majoria de representacions de Madonna
        • representacions de Madonnes
        • Principals pintors: Simone Martini, Germans Lorenzetti (un germà i el Simone moren de pesta bubònica).
    •                                                          Simone Martini and Lippo Memmi - The Annunciation and Two Saints
      • Florència: es fan retaules, tècnica principal frescos o murals (Gòtic té molts murs). Cimabue: gran pintor florentí que pintava a la manera grega o bizantina: simetria, rigidesa, inexpressió.
                                 
 
                                Cimabue, Santa Trinita Maestà, 1280–1285, Uffizi GalleryFlorence.
    • Giotto: A partir de Giotto la pintura cambia. la pintura ja no segueix unes regles sinó que es pinta tal i com es veu. 
      • S'acaben els fils d'or Fan paisatges naturals o artificials i blaus
      • Sensació de perspectiva o profonditat
      • Figures molt més naturals, còpia de la realitat. Guanyen volum, humanització, naturalitat. 
      • Composició cambia: abans figures en un lloc determinat, ara posa les figures on vol (sense seguir formalismes): l'Anunciació de Giotto.
      • Temes religiosos.
      • Dos obres majestuoses:
        • murs d'una capella privada de Pàdua de la familia dels Scrovegni
        • pintura mural en Assis a Sant Francesc d'Assis.
      • Sense Giotto no haguèssin existit els pintors del Renaixement. 
                        Giotto, Annunciazione a S. Anna, Scrovegni (Arena) Chapel, Padua, Italy, c.1304 - c.1306

    • Estil internacional França s.XIV-XV
      • Tècnica: retaules de pintura cortesana: elegant, sumptuosa, colors brillants, té fils d'or (sensación de riquesa). 
      • Principals pintors: els germans Limbourg fan la millor obra de l'estil internacional (il·lustracions d'un llibre calendari "El llibre de les molt riques hores del Duc de Berry" Museu del Louvre. 
      • Pintors catalans: Martorell i Borrasà. 

Las muy ricas horas del duque de Berry: Junio (1412-16). Iluminación sobre vitela, 22,5 x 13,6 cm

    • Escola Flamenca: es dóna a les petites però molt pròsperes ciutats de Flandes. Entre les ciutats flamenques (Gante, Arràs, Brugges, Loraina). En aquestes ciutats estaven dominades per una burgesia pròspera dominada per l'indústria tèxtil (llana espanyola). Es fan una pintura de gran qualitat molt diferents a láltre gòtica
      • és una pintura molt detallista que sembla feta amb lupa.
      • aquest detallisme tan gran ve de l'afició en Flandes a les miniatures
      • rebutjen els fils d'or perquè devalúen la pintura perquè treuen la sensació de perspectiva. 
      • realisme amb tot i cadascún dels detalls més petits (roba)
      • idealitzen amb els personatges sants. 
      • Té un caràcter profà (dominen els retrats).
      • Tallers flamencs: 
        • tallers del germans Van Eyck (Hubert & Jan): treballaven totes les tècniques de pintura: miniatures, retaules). Catedral de Gant: retaule dels Van Eyck (retaule de l'Avell Místic), Inventen el suport de la tel·la. 
        • Taller únic de Roger Van der Weyden. 


          Hubert and Jan van Eyck, Ghent Altarpiece, completed 1432. Saint Bavo Cathedral, Ghent








0 comentarios:

Publicar un comentario